زیر ساخت های مورد نیاز باشگاه مشتریانبرای راه اندازی باشگاه مشتریان به زیر ساختهای نرم افزاری و سخت افزاری نیاز است.

زیرساخت های مورد نیاز برای راه اندازی باشگاه مشتریان (Loyalty Program Needs)

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، با وجود مزایا و فواید باشگاه مشتریان (برنامه وفادارسازی مشتری) و تاثیر شگفت انگیز آن بر روی یک کسب و کار، راه اندازی باشگاه مشتریان بسیار ساده است. بطور کلی زیر ساخت لازم برای راه اندازی باشگاه مشتریان به سه دسته تقسیم می شود :

  1. نرم افزار
  2. سخت افزار
  3. نیروی انسانی

نرم افزار باشگاه مشتریان

نرم افزار  راه اندازی باشگاه مشتریان

بزرگ ترین دلیلی که باعث می شود برنامه های وفادار سازی مشتریان فقط توسط برند های بزرگ پیاده سازی و اجرا شوند هزینه های بالای نرم افزار باشگاه مشتریان است، برند های بزرگ به خوبی می دانند که فقط در صورتی می توانند بهترین نتیجه را از باشگاه مشتریان خود بگیرند که برنامه وفادارسازی مشتریان بطور دقیق بر اساس اهداف و نیاز های آنها طراحی شده باشد، گران بودن دست مزد های مربوط مشاوره های تخصصی در کسب و کار (MBA) و هزینه های مربوط به برنامه نویسی و همچنین هزینه های مربوط به توسعه این نرم افزار ها باعث شده تا نرم افزار باشگاه مشتریان گران تمام شود.
شرکت مانی بن با اشراف به این امر بستری را فراهم آورده است تا هزینه تمام شده نرم افزار باشگاه مشتریان و راه اندازی یک برنامه وفاداری اختصاصی برای کسب و کار های مختف به طرز باور نکردنی کاهش پیدا کند.

سخت افزار

سخت افزار باشگاه مشتریان

بسته به نوع نرم افزار باشگاه مشتریان، سخت افزار آن نیز متفاوت خواهد بود، معمولا در راه اندازی باشگاه مشتریان از یک سو به سخت افزار سمت مشتری که همان کارت عضویت یا کارت وفاداری (Loyalty Card) است نیاز دارید. این کارت ها معمولا از جنس کارت های بانکی (PVC 760 Micron) است و توسط یک نوار مغناطیسی یا بارکد و یا یک چیپ بر روی کارت شخصی سازی می شود. هر کارت به نام یک مشتری در نرم افزار باشگاه مشتریان تعریف می شود و اطلاعات این کارت منحصر به فرد است.
از سوی دیگر به سخت افزار سمت پذیرنده (سخت افزاری که ارتباط بین کارت وفاداری و نرم افزار باشگاه مشتریان را برقرار کند) نیاز است. این سخت افزار با توجه به نوع کارت وفاداری متفاوت است و می تواند یک دستگاه پوز (POS) و یا یک دستگاه بارکد خوان باشد. با توجه به اینکه ارتباط دستگاه های پوز باید از طریق بستر مخابراتی (خط تلفن و یا سیم کارت) برقرار شود، این دستگاه ها دارای محدودیت در استفاده هستند و استفاده از آنها در راه اندازی باشگاه مشتریان رو به کاهش است. این دستگاه ها جای خود را به اپلیکیشن ها و سخت افزار هایی داده اند که روی بستر اینترنت کار می کنند که علاوه بر راحتی در استفاده می توانند در همه جا قابل استفاده باشند.

نیروی انسانی مورد نیاز در باشگاه مشتریان

نیروی انسانی مورد نیاز باشگاه مشتریان

نیروی انسانی یکی از تعیین کننده ترین عوامل در موفقیت یا عدم موفقیت یک باشگاه مشتریان است، هرچه اجرای برنامه های وفادار سازی مشتریان توسط نیروی انسانی یک فروشگاه یا مرکز خدماتی منظم تر و دقیق تر اجرا شود، به همان نسبت درصد تاثیر گذاری باشگاه مشتریان در آن کسب و کار نیز افزایش می یابد.

اما یک باشگاه مشتریان حرفه ای و اصولی باید طوری طراحی و پیاده سازی شده باشد که کمترین نیاز را به نیروی انسانی داشته باشد و در عین حال کمترین وقت را از او و مشتری تلف کند. کار با نرم افزار باشگاه مشتریان باید برای اپراتور ساده و کاربردی باشد تا در زمان شلوغی فروشگاه یا مرکز خدماتی نیز بتواند عملیات عضویت و ثبت تراکنش را به سرعت انجام دهد.

از سایر زیر ساخت های مورد نیاز در راه اندازی باشگاه مشتریان (بسته به نوع نرم افزار باشگاه مشتریان) شاید بتوان به خط تلفن یا اینترنت یا نیاز به ارتباط بین نرم افزار باشگاه مشتریان و نرم افزار حسابداری یا صندوق فروشگاهی اشاره کرد.

باشگاه مشتریان مانی بن با در نظر گرفتن تمام موادر فوق اقدام به طراحی بستری جهت راه اندازی باشگاه مشتریان نموده است که بتوانید با کمترین امکانات و زیر ساخت باشگاه مشتریان تخصصی خود را راه اندازی کنید و برای اجرای برنامه های وفادار سازی مشتریان خود به کمترین تغییرات در ساختار فعلی خود داشته باشید، همچنین باشگاه مشتریان مانی بن طوری طراحی شده است تمام محاسبات در آفر های تعریف شده بصورت اتوماتیک انجام شود و اپراتور بتواند هر نوع تراکنش در کمتر از 5 ثانیه ثبت نماید.

منبع :