مزایای راه اندازی باشگاه مشتریانراه اندازی باشگاه مشتریان به یک ضرورت تبدیل شده. برخی از مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان عبارتند از حفظ مشتری وفادار

مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان (Loyalty Program)

هدف اصلی نرم افزار باشگاه مشتریان و یا برنامه های وفاداری نظیر آن، ایجاد رابطه ای دوطرفه با مشتری است، در تعریف انواع روش بازاریابی، از تبلیغات به عنوان یک مونولوگ یاد می شود، ارتباطی یکطرفه که فقط پیام شما را به گوش مخاطبان احتمالی می رساند، اما در سیستم های مشتری مداری و برنامه های وفاداری مانند باشگاه مشتریان، این ارتباط به یک دیالوگ تبدیل می شود. به این معنا که مشتری در تعامل با کسب و کار شما قرار می گیرد و احساس می کند نظرات او نیز برای شما دارای اهمیت است، همچنین در یک باشگاه مشتریان حرفه ای مشتری کاملا درک میکند که شما قدردان وفاداری او هستید و برای مشتریان وفادار خود منافع بیشتری را در نظر گرفته اید.

7  فایده مهم راه اندازی باشگاه مشتریان (برنامه وفادارسازی مشتریان)

1- راه اندازی باشگاه مشتریان و افزایش فروش.

راه اندازی باشگاه مشتریان با هدف افزایش فروش صورت می گیرد

این افزایش فروش نه به دلیل افزایش مشتری بلکه به دلیل خرید بیشتر مشتریان وفادار و یک اصل مهم و ثابت شده در بازاریابی است :

" مشتریان ثابت (قدیمی) شما بطور میانگین 67 درصد بیشتر از مشتریان جدید در کسب و کار شما پول خرج می کنند "

بنابراین اگر بتوانید 100 مشتری قدیمی خود را تشویق به مراجعه مجدد نمائید دقیقا مانند این است که به حدود 167 مشتری جدید محصول یا خدمت خود را فروخته اید، هرچه درصد وفاداری مشتری افزایش یابد میزان فروش شما نیز بیشتر خواهد شد. این خود بهترین دلیل برای تلاش درجهت وفادار سازی مشتریان است.

 

2- باشگاه مشتریان باید باعث کاهش هزینه تبلیغات شود

کاهش هزینه تبلیغات با راه اندازی باشگاه مشتریان

حتما می دانید که هزینه جذب یک مشتری جدید 5 تا 11 برابر نگهداری یک مشتری قدیمی است، پس اگر فرض کنید که برای جذب 10 مشتری جدید نیاز به یک میلیون تومان پول دارید، دقیقا با همین میزان پول می توانید حداقل 50 مشتری قدیمی را تشویق به مراجعه و خرید مجدد نمائید، با وفاداری مشتری و خرید دوباره او می توانید امیدوار باشید که این مشتری بارها و بارها از شما خرید خواهد کرد درحالیکه تضمینی برای مراجعه مجدد مشتری جدید، "که برای اولین بار از شما خرید می کند" وجود ندارد (مگر اینکه سیاستی برای وفادار کردن مشتریان جدید داشته باشید !!!)

3- کاهش هزینه های نیروی انسانی و صرفه جویی در زمان

مزایای باشگاه مشتریان

فرض کنید که می خواهید خودتان فقط 3 مورد زیر را در جهت وفادار سازی مشتری انجام دهید:

  • ثبت مشخصات و اطلاعات تماس مشتریان در زمان مراجعه
  • ارسال پیامک در سالروز تولد مشتری و مناسبت های مختلف
  • تماس با مشتریان و انجام نظر سنجی

این شاید فقط 10 درصد از خدماتی است که یک نرم افزار باشگاه مشتریان در اختیار شما قرار می دهد اما باید بپذیرید که همین موارد ساده (اگر قرار باشد بصورت دقیق و منظم انجام شود) نیاز صرف وقت و نیروی انسانی متخصص دارد.
یک سیستم باشگاه مشتریان هوشمند به راحتی و بصورت اتوماتیک این امکانات را در اختیار شما قرار می دهد.

 

4- باشگاه مشتریان، مشتری شما را سورپرایز میکند.

باشگاه مشتریان، مشتری شما را سورپرایز میکند

با استفاده از Gamification (بازیکاری) در طراحی و راه اندازی باشگاه مشتریان، می توانید با ایجاد و ارسال اتوماتیک پیشنهادات جذاب به راحتی مشتریان خود را شگفت زده کنید، با استفاده از سیستم های امتیاز دهی و دادن امتیاز و اعتبار بیشتر در ازای مراجعه زودتر، مراجعه بیشتر و خرید بیشتر، مشتری به مرور به سیستم شما وفادار خواهد شد، با استفاده از کارت های هدیه و سیاست های جایزه ای (Rewards) و اطلاع رسانی به مشتری، شما بار ها و بار ها در ذهن مشتریتان یاداوری خواهید شد.

5- ایجاد سیاست های فروش متنوع

ایجاد سیاست های فروش متنوع

طراحی سیاست های فروش یکی از کارآمد ترین ابزار های یک باشگاه مشتریان حرفه ای است، فرض کنید شما محصولی را به قیمت 300 هزار تومان می فروشید و فروش این محصول برای شما 100 هزار تومان سود به همراه دارد و می توانید 10% قیمت کالا را به عنوان تخفیف به مشتری اعتبار دهید، در این حالت مشتری 30 هزار تومان اعتبار میگیرد و شما 70 هزار تومان سود می کنید.
حالا اگر به ازای خرید دو عدد از این محصول مشتری بتواند 17% تخفیف بگیرد هم شما راضی تر هستید و هم مشتری. در حالت دوم مشتری 102 هزار تومان اعتبار گرفته و شما 98 هزار تومان سود کرده اید.
توجه داشته باشید که با اعتبار 102 هزار تومانی انگیزه مشتری برای مراجعه مجدد نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.

6- بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم مشتری برای کسب و کار شما

بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم مشتری برای کسب و کار شما

طراحی و راه اندازی باشگاه مشتریان و دادن کارت وفاداری (Loyalty Card) به مشتری، به نوبه خود، یک مزیت رقابتی برای شما نسبت به رقبایتان محسوب می شود، ایجاد تعاملی برد-برد برای شما و مشتری که باعث می شود مشتری به نیکی از شما نزد دیگران یاد کند. علاوه براین بسیاری از مشتریان حاضرند برای استفاده از منافع بیشتر نزد شما، بصورت آگاهانه اقدام به بازاریابی و معرفی مشتری جدید به کسب و کار شما کنند، ارائه یک برنامه کاربردی در بازاریابی آگاهانه و ارائه پاداش های خوب در ازای معرفی مشتری جدید علاوه بر افزایش مشتریان شما، به وفاداری بیشتر مشتریان قدیمی نیز منجر خواهد شد.
می توانید شرایطی را فراهم کنید که مشتری بتواند با پورسانت هیجان انگیز شما از خدمات خودتان استفاده کند !!!

7- ایجاد تفاوت بین مشتریان بر اساس وفاداری و سوددهی آنها

ایجاد تفاوت بین مشتریان بر اساس وفاداری و سوددهی آنها

در اصول مشتری مداری آمده است که نباید در مواردی مانند : نوع استقبال از مشتریان، نوع برخورد با مشتریان، مدل پیگیری مشکل مشتری و مواردی از این دست بین مشتریان مختلف چه از نظر مالی (پولدار-کم پول) و چه از نظر فرهنگی (مشتریان با نژاد، فرهنگ، آداب و سنین مختلف) تفاوتی قائل شد، اما باشگاه مشتریان جایی است که ضمن رعایت کامل موارد ذکر شده، باید بین مشتریان مختلف بر اساس میزان وفاداری تفاوت قائل شد، اتفاقا این تفاوت باید به گونه ای باشد که مشتری کاملا آنرا احساس کند، اینکه هر قدر به کسب و کار شما وفادار تر باشد از منافع و مزایای بیشتری برخوردار خواهد شد. توجه داشته باشید که این وفاداری تنها در مبلغ پرداختی توسط مشتری خلاصه نمی شود، تعداد دفعات مراجعه مشتری، فاصبه بین مراجعات او و مدت زمانی که او مشتری شماست همه از جمله ملاک های دسته بندی مشتریان و میزان وفاداری آنها محسوب می شود.
و این مزایا و منافع نه تنها بصورت مالی بلکه در نوع و کیفیت ارائه خدمات شما به مشتری نیز باید نمود داشته باشد.

منبع :