وفاداری سازی مشتری چیست؟برنامه وفاداری یا loyalty program یا برنامه وفادارسازی مشتری به ساز و کاری اطلاق می شود که باعث می شود مشتریان شما به کسب و کار شما وفادار شوند و در اصطلاح برگشت داشته باشند.

تعریف وفاداری (لویالتی – Loyalty  ) در لغت

نرم افزار لویالتی - نرم افزار وفاداری مشتری

در لغت نامه آکسفورد لویالتی اینگونه معنی می شود : وفادار ماندن به شخص یا چیزی و کلمه لویال به معنی حمایت ثابت و استوار شخص از نهاد، کسب و کار و یا شخصی دیگر است، کلمه لویالتی از کلمه فرانسوی "loial" نشات می گیرد که مترادف آن در لاتین کلمه "legalis" است، این کلمه قدیمی لاتین خود از ریشه کلمه "law" به معنی قانون گرفته شده است، به بیان دیگر کلمه وفاداری یا لویالتی با قانون و قانونمندی رابطه ای مستقیم دارد و دلیل اینکه کلمه لویالتی با حمایت دائم و ثابت معنا میشود نیز به ریشه این کلمه باز می گردد.

وفادار سازی مشتری چیست ؟

در ابتدا باید بتوانیم تعریف درستی از مشتری وفادار ارائه دهیم تا بر اساس آن بتوان عوامل موثر بر وفادار نمودن مشتری را تحلیل و بررسی کرد. مشتری وفادار به کسی اطلاق می شود که بخش زیادی از یک نیاز مشخص را از کسب و کار مشخصی تامین کند، به بیان دیگر هر قدر Share Of Wallet (SOW) مشتریان در یک کسب و کار درصد بالاتری داشته باشد می توان گفت که مشتریان به آن کسب و کار وفادار ترند.
فرض کنید که شما دارای یک سوپر مارکت هستید و مشتری شما در هفته یک بار از شما خرید می کند، آیا میتوانید بگویید که این مشتری به شما وفادار است؟
در اصل وفاداری مشتری امری نسبی است، اگر این مشتری به ازای هر بار که از شما خرید میکند سه بار از سوپر مارکت B خرید کند و در کل، در یک هفته 10 بار از سوپر مارکت خرید کند، میزان وفاداری این مشتری به شما 10% و میزان وفاداری او به سوپرمارکت B ، 30% خواهد بود. بنابراین هر قدر بتوانید مشتری را از مراجعه به رقبایتان بی نیاز کنید میتوان گفت که در وفادار سازی مشتری موفق تر بوده اید.

نرم افزار لویالتی - نرم افزار وفاداری مشتری

عوامل موثر در وفاداری مشتری کدامند؟

نرم افزار لویالتی - نرم افزار وفاداری مشتری

شاید تا چندی پیش سه عامل : برخورد مناسب، قیمت مناسب و کیفیت مناسب برای وفادار کردن مشتریان کافی بود، اما در یک بازار رقابتی این مولفه ها به راحتی از جانب رقبای شما نیز قابل اجرا خواهد بود، چه بسا رقیب شما بتواند محصولی بهتر با قیمتی مناسب تر را نیز عرضه کند.
امروزه کلیدی ترین و تاثیر گذار ترین مولفه در جذب و وفادار سازی مشتریان دادن حس احترام، لذت و شادی به مشتریان است، دقیقا به همین دلیل است که مشتریان مسافت بیشتری را تا یک هایپر مارکت طی می کنند و چند برابر خرید خود (نسبت به یک سوپر مارکت محلی) را خرید می کنند. (این خرید برای آنها به مراتب لذت بخش تر است !!!)
بنابراین باید بتوانید خرید مشتری را به یک تجربه جذاب و لذت بخش تبدیل کنید، تجربه ای که شما را در خاطر او تداعی کند و حتی این خاطره لذت بخش را برای سایرین نیز بازگو کند.
درج نام و نام خانوادگی مشتری، تاریخ تولد، اشانتیون ها، سورپرایز ها، قرعه کشی، قدردانی از خرید بیشتر و مراجعات بیشتر، نمونه هایی از اقداماتی است که به مشتری ثابت می کند شما برای او ارزش ویژه ای قائلید و حس احترام را در او ایجاد می کند.
نکته قابل تامل اینجاست که بر اساس تحقیقات بازاریابی مدرن، هزینه وفادار کردن یک مشتری که حداقل یک بار از شما خرید کرده است گاهی تا 11 برابر کمتر از هزینه جذب یک مشتری جدید بواسطه تبلیغات است، بنابراین اگر بتوانید حس وفاداری را در مشتریان خود ایجاد کنید و آنها را تشویق به مراجعه مجدد کنید می توانید هزینه صرفه جویی شده را صرف وفادار سازی سایر مشتریان کنید و تداوم این روند نمایید.

"یک مشتری راضی نهایتا دوباره از شما خرید خواهد کرد، اما یک مشتری خیلی راضی شما را به دیگران نیز توصیه می کند" " فلیپ کاترتلر

باشگاه مشتریان ساز و کاری ساده برای وفاداری مشتری

حال شما به ابزاری نیاز دارید که بتوانید با آن به بهترین نحو ممکن و با صرف کمترین هزینه این تجربه لذت بخش را به مشتریان خود هدیه دهید.
باشگاه مشتریان یک ساز و کار ساده و دوست داشتنی، مبتنی بر آخرین تکنولوژی های روز دنیا در زمینه کسب و کار است تا تجربه لذت بخشی از خرید را در مشتری شما ایجاد کند

منبع :